GAZ Gazelle NEXT EV
27.9. 2016 | GAZ

Celá myšlenka vznikla již v roce 2014, počala plánováním o provozních požadavcích, odhadu denního nájezdu kilometrů a možností dobíjení. Tamní vývoj poukazuje na rok 2017, kdy by se na území Ruské federace mělo nacházet 1000 dobíjecích stanic. Další předpoklad se zaměřuje na rok 2025, kdy by všechny státní podniky měli mít vozový park v minimálně 10% výši obsazen právě vozidly na elektrický pohon. Předpokladem je také snížení ceny baterií, k čemuž by mělo dojít po uvedení do provozu TESLA Gigafactory, která je momentálně ve fází výstavby.


Kromě podvozku se vůz modifikoval pouze minimálně, fosilní pohonná jednotka byla nahrazena elektromotorem Siemens s kapalinovým chlazením o stálém výkonu 63 kW, špičkovým výkonem 98 kW a točivým momentem 300 Nm, jenž je dostupný takřka okamžitě. Převodové ústrojí je zde jednostupňové a připravené zvládnout plánovaných 330 Nm točivého momentu. Baterie jsou děleny do čtyřech bloků, tři jsou pod podlahou nákladového prostoru a čtvrtý pod motorem.

V zimních měsících se o ohřev baterií a kabiny stará nezávislé topení Webasto, naopak ochlazování baterií je zajištěno pomocí speciálního vzduchového potrubí. Klasická 12 V baterie, která je dobíjená z hlavní baterie, se stará o napájení osvětlení, přístrojové desky, stěračů a dalších systémů. Totožný systém najdete například i v Nissanu Leaf. Palubní nabíječka má výkon 22 kW, proto z běžných dobíjecích stanic nabijete do plna za 3 hodiny, ze standardní sítě zabere proces dobíjení 8-9 hodin. Dojezd je až 130 km.

V interiéru najdete voliče směru jízdy a také hlavní jistič, který v případě poruchy napájení zajistí odpojení proudu. Vzhledem ke konstrukci zůstal zachován velký nákladový prostor 9,5 metrů krychlových a užitečná výška 1927 mm. Vzniknout by mělo 12 testovacích malosériových vozidel (schválení je platné pro 100 automobilů), jenž by mohla využít například pošta nebo jiné přepravní společnosti. Například DHL dnes běžně provozuje elektrické užitkové automobily po celé Evropě.

Oproti naftové variantně je elektrická verze 3x levnější. Současná cena vozu je zhruba 2 600 000 Kč, tato cena by měla být v budoucnu snížena a nákup vozidel na elektrický pohon podporován v rámci dotací programu Ruské federace pro elektromobily.

Fotografie: www.Drom.ru